Da-mi, te rog, un kilogram de WordPress! Sau 3 pagini web! Macar de-ar functiona asa… Atunci nu te-ai mai intreba cat costa un website, care nu se vinde si nu se cumpara separat, pe bucati (pe pagini, pe paragarafe). Nu putine persoane si companii, nu putini potentiali clienti se asteapta sa plateasca abia cateva sute de lei / zeci de euro pentru un blog, portal sau magazin online la cheie.
Exista si situatii cand costurile sunt foarte reduse. Insa adesea este vorba despre instalarea unor teme (de regula gratuite) si doar despre putine interventii de personalizare.
Cea mai frecventa intrebare la care are de raspuns un web designer sau o agentie specializata se refera la pret site. Omul vrea sa stie rapid cati bani sa scoata din buzunar. Daca se poate in secunda urmatoare dupa expedierea mail-ului.
Totusi, cum ar putea cineva sa stabileasca o cotatie precisa cand singurele informatii se rezuma la numele expeditorului, eventual al companiei si un numar de telefon atasat? Restul… lipsa. Niciun detaliu despre tipologia site-ului (blog, e-commerce, portal etc.). Ori ceva orientativ despre pagini, functii etc. Asa ca idee. Sa stie web designer-ul cam ce viseaza clientul. Site-urile nu sunt toate construite dupa acelasi calapod. Si nu costa la fel de mult ori de putin. Asa cum nici masinile nu sunt. Si nici nu se cumpara cu aceiasi bani.
Multe persoane / agentii care se ocupa de creare site utilizeaza solutii deja pregatite sau asa-zisele template-uri (sabloane) standard. Care au grafica, meniul si intreaga structura deja prestabilita. Apoi doar schimba logo-ul, paleta cromatica (sau nu), cateva detalii ici si colo. Si gata, cateva ore mai tarziu ai produsul pe tava, gata de lansare in retea.
Pe de alta parte, mai sunt designeri web care la o pagina lucreaza ore-n sir. Incep totul de la zero. De la grafica si organizarea continutului (texte, imagini, videoclipuri), pana la optimizare si promovare.
Pentru ca odata creat, site-ul are nevoie de inregistrare si de lansare in online. Apoi trebuie gasit cu usurinta dupa un research cu Google (sau cu alte motoare de cautare). Nicio etapa si nicio interventie nu se pot lasa la voia intamplarii. De aici rezulta si variatii de preturi atat de evidente.
Cand abordezi un argument in genul pret site este cum ai deschide unul legat de costurile unui autoturism. Vrei Mercedes cu geamuri electrice, clima, scaune incalzite, jante smechere? Platesti!
Insa cand nu ai buget pentru fandoseli, te multumesti inclusiv cu o masinuta, poate din „ograda” autohtona. Fara atatea imbunatatiri. Important este sa te poarte in siguranta. In mod asemanator stau lucrurile si cu serviciile de web design, influentate de mai multe actiuni prezente si viitoare.
Dupa ce stii clar ce fel de site vrei, tine cont ca acesta nu poate exista fara un domeniu (numele) si fara hosting. Un fel de chirie pentru spatiul ocupat de paginile web. Tot un rol „must” are si platforma sau CMS (sistemul de gestiune a continutului). Nu conteaza ce nume are (WordPress, Joomla, Drupal, Magento, Prestashop).
Per total, diferentele de preturi sunt destul de mari. Si depind de tipul proiectului. Daca te zgarcesti prea tare, s-ar putea ca acesta sa fie compromis.
In primul rand este vorba despre infatisarea website-ului (grafica, teme, culori). Poate fi una standard, riscand sa se asemene prea mult cu a „rivalilor” si sa treaca neobservata. Ori poate fi personalizata.
Apoi este vorba despre functionalitati. Din nefericire, unii se concentreaza mai mult pe partea de design propriu-zis, fara sa insiste pe ce stie site-ul sa faca. Functionalitatile atribuite sunt de fapt motorul ce-l pune in functiune.
Un alt factor este continutul (logo, texte, imagini, video) care ocupa paginile web. De care dintre ele crezi ca te poti lipsi?
Si de asta data preturile variaza. De regula primesti fix pentru cat platesti.
Sfarsite micile interventii care pun site-ul pe picioare, crezi ca poti rasufla usurat? Inca o data, raspunsul este „Depinde!”. Gandeste in perspectiva.
Ai nevoie de o mai buna vizibilitate? O pozitie favorabila in SERP inseamna automat mai multi vizitatori si posibilitati de castig. Nimic nu este posibil fara optimizare si promovare.
Cat despre intretinere si actualizari… La fel ca o masina sau o locuinta, din cand in cand are nevoie de reparatii si de un refresh al continutului, al plugin-ului instalat etc.
Sintetizand, iti pot spune ca fiecare detaliu costa. Si ma vei crede pe cuvant. Uneori e greu de evaluat. Tocmai pentru ca depinde si de numarul orelor de munca, destul de greu de anticipat cu precizie. Nu are sens sa dezvolt si mai mult aspectele tehnice. Dar o voi face imediat ce-ti exprimi dorinta de a afla mai multe despre cat costa un website. Iar daca te bate gandul sa ai unul pe gustul tau…
Contacteaza-ma si putem discuta pe indelete!