Pentru companii, Internetul a facut publicitatea mai accesibila decat niciodata. Totusi, flexibilitatea specifica mediului online a venit a venit la pachet cu un nivel de complexitate pe masura: exista atat de multe optiuni, incat nu e deloc usor sa alegi reclama potrivita pentru mediul online.
De aceea, pentru o reclama de succes, este esential sa urmezi un plan clar. Oricare ar fi specificul afacerii tale sau obiectivele de marketing pe care doresti sa le atingi prin campania de publicitate, exista o serie de etape comune in generarea unei reclame de efect. Orienteaza-te dupa urmatorii pasi, care iti pot servi ca plan de executie pentru obtinerea unei reclame care vinde:
Prima intrebare la care trebuie sa raspunzi este: cui te adresezi? Ca o reclama sa aiba succes, este obligatoriu sa fie vazuta sau auzita de oamenii potriviti. In planul de marketing, ar trebui deja sa ai un profil al consumatorului (cunoscut si ca buyer persona). Acesta ar trebui sa contina caracteristici demografice (varsta, gen, localitate sau regiune), ocupatie, interese si stil de viata.
Fara cercetarea de marketing, reclama ta va rula pe presupuneri, asa ca nu isi va putea atinge potentialul. Cercetarea de marketing te va ajuta sa raspunzi la orice intrebari sau nelamuriri legate de profilul consumatorului si, prin urmare, sa ajungi cat mai eficient la potentialii clienti. Spre exemplu, poti afla cum isi petrec acestia timpul sau ce retele sociale folosesc.
In functie de informatiile obtinute dupa primii doi pasi, poti alege cea mai potrivita platforma pentru nevoile afacerii tale. Poate fi vorba de un motor de cautare, de o retea sociala, de un creator de continut sau de o publicatie.
E important sa intelegi specificul fiecarei platforme, ce optiuni iti ofera fiecare si, in general, cum sunt ele folosite de potentialii tai clienti. Iata cateva alegeri comune despre care ar fi bine sa te interesezi:
De asemenea, poti opta pentru reclame de tip audio, in podcasturi pe platforme precum Spotify, dar si pentru reclame pe bloguri, pe site-uri de stiri sau in reviste digitale.
Bugetul de promovare nu reprezinta doar suma pe care esti dispus sa o cheltuiesti ca sa aduci noi clienti afacerii tale. Pe langa suma maxima totala, ai nevoie de o impartire a costurilor (cum e structurat bugetul) si o estimare a impactului asupra afacerii (mai exact, un randament estimat al investitiei).
Pentru o reclama eficienta pe Google Ads, trebuie sa stabilesti cum imparti bugetul pentru lista de cuvinte cheie alese si care va fi rezultatul cheltuielilor (poate fi vorba de numarul de clienti sau volumul de vanzari).
Mesajul reclamei trebuie sa porneasca de la obiectivul pe care vrei sa il atingi. Iata cateva exemple de obiective:
In functie de ce doresti sa obtii, va trebui sa identifici un mesaj care sa impulsioneze publicul tinta catre desfasurarea actiunii respective. Incearca sa faci o propunere de valoare, sa evoci emotii si sa fii persuasiv. Totodata, priveste mesajul din perspectiva publicului tinta: care este propunerea de valoare pentru un potential client? De ce i-ar pasa acestuia de mesajul reclamei tale? Daca reusesti sa oferi raspunsuri bune la aceste intrebari si sa creezi si un mesaj memorabil, atunci te afli pe un drum promitator.
In functie de platforma aleasa si de tipul reclamei, vei avea nevoie de continut creativ. Poate fi vorba de:
Nimeni nu poate sa le faca bine pe toate. Daca nu ai experienta in generarea de continut creativ, e preferabil sa colaborezi cu un freelancer sau cu o agentie. Astfel, nu irosesti timp pretios pentru afacerea ta si te asiguri de calitatea continutului creativ, necesar pentru o reclama care vinde.
Cum stii ca reclama ta a avut succes? Orice plan pentru generarea unei reclame trebuie sa fie contina o masura a succesului – unul sau mai multi indicatori specifici. Platforme precum Facebook si Google iti ofera mai multe moduri prin care poti masura efectele reclamei. De asemenea, o idee buna este utilizarea unor pixeli de urmarire a conversiilor.
Acum ca te-ai ocupat de toate pregatirile, poti lansa reclama propriu-zisa. Succes!
Pe masura ce reclama ruleaza, trebuie sa ii urmaresti performanta in raport cu obiectivele urmarite. Informatiile obtinute iti vor fi deosebit de utile la urmatorul pas.
Deja detii o serie de concluzii in urma primei tale reclame. Le poti folosi pentru a o imbunati, dar si pentru a crea reclame mai bune in viitor. Pe masura ce trece timpul, reclamele tale vor vinde mai mult pentru o investitie mai mica.