Daca nu ai petrecut ultimii 20 de ani in jungla (englezii ar zice: under a rock), este imposibil sa nu fi auzit cuvantul link. Sensul lui, cel putin in mentalul colectiv al internautilor, este de legatura, de la o pagina la alta / intre un site si altul. Bagatelizand, Internetul este cea mai mare retea de linkuri. Si, daca ai deschis un browser web si ai ajuns aici, stii deja despre ce vorbesc: dintr-un link intr-altul, ai ajuns pe site-ul unui freelancer web design de calitate 🙂
Link bulding-ul sau crearea de legaturi este unul dintre cele mai arzatoare subiecte in materie de SEO, valoarea sa de marketing fiind una enorma. A face linking „ca la carte” este vital in actiunea de creare site si optimizare site, de promovare online si vanzare a unor produse.
Fie ca esti expert in SEO sau doar pasionat de web design si optimizare, Garin.ro iti ofera ghidul definitiv al linkingului.
„(Hiper)link – referinta, legatura, element de navigatie intr-un document electronic catre alte parti ale aceluiasi document, alte documente sau sectiuni din alte documente, spre care un utilizator este trimis atunci cand acceseaza elementul de navigatie. Hiperlink-urile fac parte din elementele de baza ale World Wide Web-ului, dar nu se limiteaza la HTML sau Internet.”
Sursa: Wikipedia
In afaceri exista o zicala celebra, „nu conteaza ce stii, ci pe cine stii”. Pe Internet, ambele aspecte conteaza in egala masura. Pe de o parte, trebuie sa creezi content de calitate. Insa acest continut este irelevant daca nu este popularizat si promovat de parteneri care sa faca trimitere la el. Felul cum un site stie sa isi creeze legaturi, din care sa profite si totodata prin care sa ofere, este fundamental.
Linkingul defineste legaturile dintre site-uri. Asa cum fiecare are o harta interna cu linkuri, in jurul fiecarui web site se creeaza o structura de legaturi. Cu cat mai complexa aceasta structura, cu atat mai interesanta pesonalitatea site-ului. Ca si in viata, cand un om apreciat de ceilalti ne apare dintr-o data mai demn de a ni-l apropia!
… printr-o serie de tehnici denumite link building, menite sa ajute pozitionarea site-ului in motoarele de cautare. Vom discuta in cele ce urmeaza mai multe asemenea tehnici, care asigura site-urilor si afacerilor online vizibilitate SEO si notorietate.
Prin urmare, cu cat un site este mai „votat” si mai discutat, cu atat el devine mai impotant si urca in topul Google. In plus, cu cat site-urile care fac linking spre site-ul tau sunt mai importante, cu atat beneficiaza… ambele parti!
Pana la acest punct al articolului, ar trebui sa fie evident de ce este important sa facem linking. Dar, se impun si cateva precizari tehnice. „Orbita” de linkuri a unui site ofera multe informatii despre acesta. Din perspectiva SEO, linkingul inseamna crearea si modificarea linkurilor ce trimit catre un site, avand ca scop cresterea sa in motoarele de cautare (Google, Bing, Yahoo etc.).
Reteaua de linkuri a unui site nu trebuie sa contina doar site-uri de cea mai buna calitate, ci sa fie si diversa. Multe site-uri bune, cateva foarte bune, dar si o serie de linkuri „minore”. Este dovada unui linking care a evoluat natural.
In conditiile in care concurenta pe Internet este acerba, linkingul poate face diferenta intre web site-uri. Daca tehnicile clasice (meta tag-uri, sitemap, content ce vizeaza SEO) pot fi depistate si copiate, linkurile ce trimit catre site (optimizare „off page”) sunt mai greu de urmarit, necesitand cunostinte mai avansate.
= recenzii si recomandari de site, articole, texte informative, content de calitate
= recenzii defaimatoare, asocierea cu texte scrise gresit, prezenta linkului pe un site dubios
Linkingul de calitate corespunde standardelor Google si se construieste in timp, la o frecventa rezonabila, variat si echilibrat, cu site-uri pertinente, a caror asociere cu site-ul tau creeaza avantaje mutuale – dai si primesti! Site pertinent inseamna site cu content de calitate. Pentru ca Google sa vada „votul de incredere”, linkul trebuie plasat in interiorul continutului, pe un cuvant sau expresie (anchor-ul linkului).
Exemplu: Cand linkul este plasat intr-un articol pe aceeasi tema cu a site-ului tau, el valoreaza mai mult.
Calitatea unui link poate fi evaluata analizand mai multe criterii:
Exista mai multe moduri de a face linking, unele simple, altele complexe – fiecare cu punctul sau forte. De asemenea, trebuie remarcat ca o tehnica folosita azi poate sa nu mai dea rezultate dupa o schimbare de algoritm a motoarelor de cautare precum Google. De aceea, este recomandat sa variezi tehnicile de linkbuilding. Iata cele mai utile modalitati de creare linkuri:
O tehnica veche dar inca valabila. Trebuie alese directoare de calitate, nu neaparat multe. Foloseste descrieri unice si asigura-te ca vor fi publicate. Listele de firme si Google Maps genereaza un backlink important.
Mediteaza atent si asociaza-ti site-ul cu site-uri din domenii complementare, pentru promovare reciproca.
A patra putere in stat este puternica si pe net. Publica-ti comunicatele pe site-uri de calitate, cu content unic, in care poti insera linkuri.
O tehnica utila, cu conditia ca respectivele comentarii sa fie pe subiect.
Este o strategie de creare site prin care „o mana spala pe alta”. Cu ea, poti crea o retea de site-uri, in general de la 6 la 12, menite sa faca linking catre site-ul „mama”. Poate fi o metoda excelenta de promovare site.
Daca „link wheel”-ul este o tehnica mai neortodoxa, linkbaiting-ul isi propune sa asigure o generare naturala de linkuri. Cum poti face asta? Creand content original (text, imagine, animatie) suficient de captivant incat sa fie distribuit si sa primeasca linkuri prin merite proprii. Insa, nici aceasta tehnica nu este garantata 100%, pentru ca depinde de creativitate, concurenta si necesita timp.
Exemple de linkbaiting:
Un blog este o idee excelenta pentru site-ul / afacerea ta. El joaca rolul de jurnal, unde poti adopta un ton mai relaxat. La fel de adevarat este ca blogul are rolul de a comunica profesionist despre afacerea ta. El trebuie actualizat regulat, iar daca articolele sunt interesante, vor produce linkbaiting, fiind preluate de terte parti, cu efecte vizibile in Google. Cateva sfaturi: nu exagera cu schimbul de linkuri, si fa-l pe cat posibil cu site-uri asemanatoare. De asemenea, alege o grafica atragatoare, care sa determine lumea sa revina.
Nu uita! Pentru a facilita indexarea, anunta-ti blogul pe Google Blogs, la http://blogsearch.google.ro/ping?hl=ro
Nu rata partea a II-a a ghidului meu despre cum sa facem linking, in care vom discuta media sociala, ce trebuie evitat in materie de linking, dar si pe ce trebuie insistat, sau cum analizam linkingul.